Jak chronić się przed fake-newsami?

Jesteśmy w trakcie pandemii koronawirusa. Wszyscy się boimy i staramy zrobić wszystko aby zadbać o społeczeństwo, jak i o samych siebie.

Niektórzy jednak wykazują się niską empatią i egocentryzmem. To te osoby które wysyłają fałszywe smsy czy produkują fake newsy. I właśnie o tym ostatnim będzie ten artykuł.

Zanim przejdziemy do omówienia charakterystyki fake-newsów.

Ustalmy najpierw po co ktoś je Tworzy?

Zasada jest prosta i stara jak świat – jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze.

Są to artykuły bardzo klikalne – sam je czytam pomimo świadomości że to kłamstwa. Jednak dla autora nie mają znaczenia moje przekonania. Znaczenie ma natomiast to, ilu użytkowników zobaczy i kliknie reklamy widoczne na jego stronie internetowej.

Jeśli nie ma reklam – to może zbiera społeczność, aby generować większe zasięgi w przyszłości. Tacy są najgorsi, bo mają za sobą grono ludzi którzy wierzą w ich teorie – np. płaskoziemcy, lub antyszczepionkowcy (którzy ostatnio coś zamilkli). Pamiętaj że reklama to nie tylko boksy z Google Ads, ale też np. wpisy sponsorowane.

Władza – bo co jeśli nie pieniądze? Fake newsy mogą mieć na celu osłabienie wiary w tradycyjne media.

Na koniec końców, nie możemy zapominać o prawdziwych wariatach – tych którzy snują teorie spiskowe w piwnicach, i wierzą że ich idee sprawią, że świat stanie w płomieniach. Im nie chodzi nawet tyle o pieniądze, co o naszą uwagę.

Jak rozprzestrzenia się dezinformacja?

Dezinformacja karmi się naszymi lękami i rozprzestrzenia się bardzo szybko. Wynika to z naszych obaw. Informacje które dotykają naszych pierwotnych instynktów, rozprzestrzeniają się szybciej od prawdziwych. Niektóre źródła mówią że nawet 6-ciokrotnie szybciej. (na pewno widziałeś jak ktoś wrzuca fake newsy hurtowo, na kilkunastu grupach – o wiele mniej prawdopodobne jest to, że widziałeś coś podobnego w związku z tradycyjnymi mediami).

Jak chronić się przed fake-newsami?

  1. Sprawdzaj informacje.

    W momentach kiedy nie jestem pewien czy mam do czynienia z fake-newsem. Sprawdzam wyrywkowo kilka informacji w niezależnych źródłach. Oczywiście – jeśli jesteś zwolennikiem jakiejś teorii, to przymkniesz oko na to co znajdziesz w sieci. Najbardziej wytrwali powiedzą nawet, że cały internet jest pod wpływem jakiejś tajemnej grupy trzymającej władzę. Nie nie jest. Gdyby był, to nie byłoby miejsca na fake-newsy, a jedynie na jedną wielką propagandę.

  2. Kontroluj emocje

    Jeśli informacja wywołała w tobie mocne emocje, to istnieje duża szansa, że było to intencją autora. Złap oddech, porozmawiaj z kimś. Nie udostępniaj ślepo tego, co może szerzyć dezinformacje i generować strach.

  3. Bądź krytyczny

    Nikt nie jest odporny na fake-newsy, niezależnie od poziomu wykształcenia. Nie ma też znaczenia jakie masz poglądy polityczne. Fake-newsy są pisane z myślą o zarażeniu jak największej ilości odbiorców. Każdy znajdzie coś dla siebie.

  4. Zgłaszaj i informuj

    Jeśli zobaczysz fake newsa bez komentarzy – NIE KOMENTUJ – od razu zgłaszaj. Komentarze zwiększają zasięgi!
    Jeśli jednak burza już się toczy – również napisz co myślisz. Pomoże to osobom niepewnym podjąć właściwą decyzje. Pamiętaj aby być opanowanym i nie nakręcać siebie i innych emocjonalnie.Możesz też udostępnić w komentarzu link do tego, lub podobnego artykułu. – Dziękuję!

  5. Nie trać wiary w demokrację

    Zbudowaliśmy takie a nie inne społeczeństwo. Jak każdy organizm, posiada swoje wady. Jednak ilość korzyści płynąca z działania w grupie, jest zdecydowanie większa. Zastanów się kto zapewnia w tym momencie środki na walkę z wirusem i dba o to aby wszystko szło jak należy.

Wirus zaraża nasze ciała, fake-newsy nasze umysły, a stres obniża odporność. Wnioski wyciągnij sam.

Na końcu kilka linków na które warto zaglądać po informacje dotyczące koronawirusa:
rządowe wytyczne odnośnie koronawirusa
mapa zachorowań

Jeśli chcesz być na bieżąco kiedy pojawią się kolejne podobne wpisy, to zapraszam na mojego fan-page.

Grafik, illustrator, web designer. W branży od 2012 roku. W gronie moich zainteresowań znajduje się również cyberbezpieczeństwo i nowe technologie. Właściciel marki GodzinaGrafika.pl